Трите мобилни оператора А1, Йетел и Виваком отказаха участие в публична дискусия за решаване на проблемите на потребителите в сектор Комуникации и за по-голяма прозрачност и баланс във взаимоотношенията бизнес-клиенти.
Днес председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова организира дискусия в пресцентъра на БТА, на която освен представители на трите телекома бяха поканени и представители на Комисията за регулиране на съобщенията, на институцията Омбудсман и различни потребителски организации.
Филипова припомни, че проведеното през февруари заседание на парламентарната комисия за ограничаването на монополите завърши с призива на депутатите за възобновяване на диалога между регулаторите и мобилните оператори и за спазване на закона за защита на потребителите. Председателят на комисията - Александър Иванов от ГЕРБ, обяви, че ще свика ново заседание на комисията, за да се види "напредъкът" и ако такъв липсва - ще се предприемат по-строги санкции.
"Отношенията между мобилните оператори и техните клиенти са катастрофални и това се доказва от тяхното отсъствие от тази среща. Това показва и неуважение към КЗП, а ние искаме единствено да защитим законовите права на потребителите", посочи Мария Филипова. Тя за пореден път изтъкна системните нарушения от страна на телекомите на потребителското законодателство, които се изразяват най-вече в едностранно повишение на цените по действащите договори всяка година и неправомерното налагане на прекомерно високи неустойки при предсрочното им прекратяване, въпреки споразумението, че тези неустойки ще са единствено три месечни вноски.
Филипова обяви, че ще подаде сигнал до парламентарната комисия за отказа на телекомите от диалог. Часове преди началото дискусията от асоциацията на трите телекома обявиха в съобщение пред БТА, че предпочитат да си говорят в индивидуални срещи с КЗП, защото само така можело да се обсъждат "чувствителни теми без риск от спекулации".
Предложения за законови промени
"Необходими са промени в няколко закона, за да се спре със злоупотребите на мобилните оператори и злоумишлените им търговски практики", посочи бившият омбудсман Мая Манолова, сега лидер на движението "Изправи се.БГ". Според нея трябва да се промени тромавата процедура за завеждане на колективни искове с по-бърза, лесна и евтина. Така потребителите ще бъдат по-добре защитени. "И сега се водят много индивидуални дела и те се печелят от потребителите, но само адвокати със сериозен опит може да се справят", каза Манолова. Тя настоява още да се забрани едностранното индексиране на цените по действащите абонаментни договори на база Общи условия и това да е допустимо само с изричното съгласие на потребителя. Друга мярка според нея срещу нелоялните практики на мобилните оператори трябва да е задължително одобрение на Общите им условия от КЗП и КРС, за да не се появяват неравноправни клаузи за неустойки при прекратяване на договорите.
Мая Манолова, както и Богомил Николов от "Активни потребители", призоваха и за по-солени санкции при нарушения, които се измерват като процент от оборота на телекомите. В момента санкцията, която КЗП може да наложи за нелоялна търговска практика е едва 50 000 лв. "Не може да разчитаме на ефективен контрол, ако санкциите не са пропорционални на икономическия интерес. В противен случай всеки търговец със среден морал ще си направи калкулацията, че е по-добре да плати глобата, отколкото да спазва закона", каза Николов. Според него трябва да има и второ ниво на санкции - наказателна отговорност.
Емил Георгиев от Федерацията на потребителите предлага да се премахнат неустойките при предсрочно прекратяване на двегодишните договори, защото това ще повиши конкуренцията.
Според Богомил Николов трябва максимално да се улесни достъпът на нови играчи на телекомуникационния пазар, като например виртуални мобилни оператори и такива, които да предлагат безсрочни договори. По думите му трите телекома са хванали всички нас, потребителите, в "договорен капан", без да е ясно какво точно подписваме и без да ни позволят да вземем информирано решение.
Нещата не изглеждат добре
"Промени в сектора не може да станат от днес за утре. Услугите на телекомите са част от живота на държавата", коментира председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Иван Димитров. На днешната дискусия той беше доста по-отворен за подобряване на защитата на интересите на потребителите, след като в предишни коментари твърдо заставаше зад интересите на мобилните оператори.
Димитров призова за задълбочен преглед на законодателството в този сектор, "защото не става въпрос само за договорите и неустойките, но и за качеството на услугите". "Не съм адвокат на мобилните оператори, но по технологични решения те са на доста прилично място в ЕС, т.е. има и добри неща за потребителите. Цените на техните услуги обаче трябва да се съобразят и с покупателната способност на населението", каза Димитров.
Според Димитров мобилните оператори може да приложат добра практика от други държави, като предоставят резюмета на договорите, така че за потребителите да е напълно ясно каква сделка сключват и при какви условия. Той призна, че в Закона за електронните съобщения текстовете за политиките за защита на потребителите са много уклончиви и има много неясни неща.
"Факт е, че нещата не изглеждат така, както би трябвало", каза Димитров и също призова за повече диалог не само между КЗП и КРС, но и другите институции.
От своя страна председателят на КЗП Мария Филипова се закани, че ще продължи докрай, доколкото й позволяват законите, да се бори с телекомите за ефективно спазване на правата и интересите на обществото.
Links
[1] https://mysql.liberta.bg/tags/telekomi
[2] https://mysql.liberta.bg/tags/otkazaha
[3] https://mysql.liberta.bg/tags/publichen
[4] https://mysql.liberta.bg/tags/%D0%B4%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D1%82
[5] https://mysql.liberta.bg/tags/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B0
[6] https://mysql.liberta.bg/tags/%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8
[7] https://mysql.liberta.bg/tags/%D0%BA%D0%B7%D0%BF
[8] https://mysql.liberta.bg/tags/regulatori